USŁUGI INTERNETOWE DLA FIRM SĄ BARDZO ZRÓŻNICOWANE I NIE MUSZĄ DUŻO KOSZTOWAĆ
Jeśli nie ma cię w Internecie, to nie istniejesz
Wiele osób rozpoczyna rozglądanie się za produktem lub usługą od wejścia do Internetu. Powszechnie wykorzystywane są wyszukiwarki. Zwłaszcza młodzi mówią, że gdy czegoś nie ma w wyszukiwarkach, to znaczy, że nie istnieje
Obecność w Internecie jest nawet dla najmniejszej firmy koniecznością. Za jego pośrednictwem można sprzedawać produkty i usługi. Potencjalnych klientów w sieci nie brakuje. Już 38 proc. Polaków zagląda tam przynajmniej raz w miesiącu.
Żeby poinformować o swoim istnieniu i ofercie, trzeba mieć stronę WWW. Za jej przygotowanie płaci się ok. 1 tys. zł. Ceny uregulował rynek - rzadko kiedy klient chce wydać więcej. Na ogół strony opracowywane są w języku programowania HTML lub PHP. Zdecydowanie rzadziej programiści łączą język programowania np. z Flashem (w tej technologii tworzy się animacje) lub tworzą całe strony tylko we Flashu. Barierą jest nie tylko brak wiedzy w małych firmach usług internetowych o PHP i Flashu, ale także wysoka cena pakietów przeznaczonych do tworzenia bardziej zaawansowanych projektów graficznych.
Usługi nie są drogie
Zdaniem menedżerów z firm świadczących usługi internetowe właściciele małych przedsiębiorstw coraz częściej chcą mieć strony wykonane profesjonalnie pod względem graficznym i funkcjonalnym. Zwykle wymagają, aby strona miała wbudowany moduł CMS (do zarządzania treścią na witrynie), sklepu internetowego i moduł statystyki (wtedy wiadomo, kto i kiedy odwiedza stronę, dzięki czemu możnaokreślić, czy prowadzone akcje marketingowe są skuteczne).
Ceny za takie usługi nie są wysokie. Na przykład w firmie Hand Usługi Internetowe strona zbudowana we Flashu kosztuje netto 170 zł za rok utrzymania, strona w HTML 150 zł za rok. Jeśli strona ma być skonstruowana w kilku językach, wówczas za każdy z nich klient płaci dodatkowo 20 zł. Witryna CMS kosztuje od 250 do 350 zł, a sklep internetowy od 350 do 500 zł netto.
By mogli cię znaleźć
Prawie 85 proc. użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarek internetowych podczas poszukiwania informacji o produkcie czy usłudze. To właśnie wyszukiwarki napędzają najwięcej potencjalnych klientów, dlatego firmy coraz bardziej interesują się możliwościami, jakie daje pozycjonowanie. Reklama w Internecie, zwłaszcza w największych wyszukiwarkach i portalach internetowych według klasyfikacji Gemius, takich jak Google (83,38 proc. użytkowników), Onet.pl (5,55 proc.) czy NetSprint (3,77 proc.), ułatwia dotarcie do dużej grupy klientów i to nie tylko w kraju, ale na całym świecie.
Istnieją usługi internetowe skierowane do konkretnej branży. Świadczy je np. firma TIR.pl Usługi Internetowe. Jej klientami są przedsiębiorstwa transportowe. Prowadzi domenę w postaci www.nazwa-firmy.TIR.pl, która jednoznacznie określa profil działalności. Stronę taką wykonuje się w 1 - 3 dni. Przy korzystaniu z gotowych szablonów koszt usługi wynosi kilkadziesiąt złotych miesięcznie.
Proponowane gotowe szablony są różne, składają się z jednej lub wielu podstron. Większość z nich umożliwia zastosowanie zaawansowanych technik internetowych, jak DHTML (dynamiczny HTML pozwalający na zmianę wyglądu i treści strony) czy Flash; inne bazują na prostych rozwiązaniach HTML. Ceny za skorzystanie z nich wynoszą od 200 do 350 zł za rok.
Wiele małych firm świadczy usługi internetowe jako uzupełnienie swojej oferty. Mogą to robić bez dużych dodatkowych nakładów; nie muszą zatrudniać więcej pracowników, wystarczy współpraca z grafikami; na ogół obywają się beznowego sprzętu i oprogramowania. Firmy takie pozyskują klientów przy okazji oferowania innych usług.
Klientów w sieci będzie coraz więcej
Według opublikowanego w listopadzie 2006 roku raportu firmy Ericsson, 38 proc. Polaków korzysta z Internetu przynajmniej raz w miesiącu. Częściej niż Polacy robią to np. Niemcy (53 proc. przynajmniej raz w miesiącu surfuje po Internecie) i Brytyjczycy (69 proc.). Średnio na świecie jest to 51 proc.
W Polsce rośnie dostęp do Internetu szerokopasmowego (średnio o 15 proc. rocznie), umożliwiającego korzystanie z zaawansowanychusług sieciowych, np. telewizji internetowej (IPTV), radia internetowego (IPB), filmów oraz wideokonferencji prowadzonych poprzez sieć. W naszym kraju dostęp do Internetu szerokopasmowego ma obecnie 22,5 proc. internautów; w Niemczech 24 proc., w Wielkiej Brytanii 42 proc.
Możliwość korzystania z Internetu ma w Polsce tylko 37 proc. ankietowanych przez firmę Ericsson. W Niemczech jest to 50 proc., w Wielkiej Brytanii 66 proc. Każdy internauta jest potencjalnym klientem małej firmy mającej stronę WWW. Jeśli zostanie stworzona angielska wersja językowa, oferta firmy może wzbudzić zainteresowanie klientów bądź partnerów z całej Europy.
BARBARA MEJSSNER
Przykłady usług internetowych dla firm |
- ¦ projektowanie stron internetowych
- ¦ internetowe aplikacje dotyczące baz danych
- ¦ sklepy internetowe
- ¦ systemy CMS
- ¦ modernizacja lub aktualizacja serwisu
- ¦ grafika reklamowa i kreowanie wizerunku
- ¦ wizualizacje 3D
- ¦ oprogramowanie web
- ¦ pozycjonowanie i promocja stron
- ¦ optymalizacja kodu strony
- ¦ audyt bezpieczeństwa
- ¦ usługi hostingowe
- ¦ rejestracja domen
- ¦ serwery wirtualne WWW
- ¦ skrzynki pocztowe zabezpieczone programem antywirusowym i antyspamowym
- ¦ serwery baz danych
- ¦ pozycjonowanie i statystyki odwiedzin
- ¦ intranet
- ¦ ekstranet
|
Dlaczego warto być w sieci |
- ¦ Internet jest narzędziem interaktywnym, czyli pozwala na dwukierunkowy proces komunikowania się.
- ¦ Umożliwia tworzenie przekazu skierowanego do indywidualnego odbiorcy.
- ¦ Stanowi medium typu pull, wymusza od użytkownika aktywne poszukiwanie informacji, co pozwala przedsiębiorstwu łatwiej zidentyfikować potencjalnych konsumentów i ich potrzeby.
- ¦ Funkcjonuje 24 godziny na dobę, dociera jednocześnie do internautów na całym świecie.
- ¦ Nadawcą informacji może być każdy, kto ma dostęp do Internetu.
- ¦ Pozwala na zintegrowanie instrumentów marketingu (np. poprzez reklamę internetową można zrealizować bezpośrednio zamówienie).
Źródło: Magnis
|
Nie ma dwóch takich samych zleceń |
Zbigniew Trawiński, właściciel bbSoft WebDesign
Małe firmy najczęściej zamawiają kompleksową usługę polegającą na zaprojektowaniu, wykonaniu i wdrożeniu serwisu internetowego, przetłumaczeniu na wybrane języki i umieszczeniu serwisu na serwerach hostingowych wraz z możliwością rejestracji własnej domeny. Koszty takich usług są różne, zależą od wymagań i oczekiwań przedsiębiorstwa. Choć mamy stałe cenniki, często robimy indywidualne wyceny. Bardzo ogólnie można określić, że stworzenie przeciętnego serwisu internetowego kosztuje do 2500 zł netto. Każda z firm indywidualnie dobiera sposób realizacji i zawartość systemów skryptowych będących częścią serwisu internetowego. Jednak dobrze jest mieć rozbudowane formularze kontaktowe, które umożliwiają potencjalnym klientom bezpośredni, a przede wszystkim prosty kontakt z firmą. Przedsiębiorstwa prezentujące w swoich serwisach produkty powinny również pomyśleć o dynamicznych kalkulatorach ceny. Z reguły wszystkie firmy są zadowolone z istnienia w sieci, ponieważjest to ogromne medium, z którego korzysta coraz więcej firm i osób prywatnych. A to oznacza nowe możliwości trafiania do potencjalnych klientów przez 24 godziny na dobę oraz nieograniczone możliwości prezentowania produktów bądź usług.
Tymoteusz Góral, niebieskie.net
Niektóre firmy zapominają, że liczy się nie tylko forma, ale i treść. Trzeba więc przygotować odpowiednią ofertę do opublikowania w Internecie. Do tego potrzebne są zabiegi PR i bardzo dobrze przemyślana kreacja. Jednym z poważniejszych błędów jest brak przygotowania pracowników do obsługi internautów. Rynek ten rządzi się trochę innymi prawami i wymaga działań mających na celu sprawną i bezpieczną obsługę klienta. Wiąże się to z odpowiednim sposobem kontaktowania się i przeprowadzania transakcji. Kolejną ważną rzeczą są badania skuteczności działań w Internecie. Wielu klientów ogranicza się do zamówienia usługi, nie przejmując się tym, co dzieje się po jej wdrożeniu. Dzięki badaniom można stalezwiększać zysk płynący z korzystania z usług internetowych. Tak więc przydatne dla firm usługi (pomijając podstawowe) to:
- > copyrighting robiony na potrzeby Internetu,
- > szkolenia pracowników i ustalenie sposobu obsługi klienta,
- > opieka techniczna i odpowiedni zestaw badań przynajmniej w pierwszym roku.
Wśród klientów przeważa postawa ostrożna, bazowanie na najprostszych i najtańszych rozwiązaniach, takich jak własna prosta strona internetowa i skrzynki poczty elektronicznej. Firmy z pomysłem na zaistnienie w sieci wybierają bardziej skomplikowane kreacje oraz systemy interaktywne. Często też sięgają po najprostsze formy reklamowe, takie jak Google AdWords, rozwijając je z czasem o efektywniejsze i droższe elementy. Ostrożnym klientom wystarczy od kilkuset złotych do 2 - 3 tys. zł. Klienci zdecydowani na budowanie mocnej pozycji w Internecie muszą wydać więcej. Wszystko zależy od skomplikowania pomysłu, typu działalności, a przede wszystkim od możliwości finansowych.
Marcin Tomaszewski, Studio Programistyczne Unicorn
Każda firma powinna mieć własną stronę WWW, która jest jej wizytówką i zarazem prezentacją oferty. Najważniejsze jest pozycjonowanie - ta usługa może zapewnić znaczny wzrost zainteresowania firmą, a co za tym idzie wzrost przychodów. Oferta usług internetowych jest rozległa, od tworzenia statycznych stron internetowych, poprzez oprogramowanie do zarządzania treścią, po usługi pozycjonowania i reklamy w Internecie oraz audyt bezpieczeństwa. Doświadczenie nauczyło nas, że nie ma dwóch jednakowych zleceń. Klientów można podzielić na dwie grupy. Pierwsza nie ma swojej strony i decyduje się na jej stworzenie, druga ma już własny serwis, chce go częściowo przebudować i pozycjonować. Nie istnieje precyzyjny cennik usług internetowych. Każde zlecenie wymaga indywidualnej wyceny. Wszystko zależy od tego, czy strona musi być przygotowana na podstawie specjalnego oprogramowania, czy wystarczy zwykła, statyczna wizytówka. Ceny zaczynają się od 800 zł.
|
Źródło: www.rzeczpospolita.pl